Fontos-e a cím?
Van szerencsém tudatni, hogy életem során mindhárom szövegírás fajta szabályaival meg kellett ismerkednem. S ha van is számtalan rokon vonás az újságírás, a reklám célú szöveg megírása és a blogírás között, azért komoly különbségeket is figyelembe kell vennünk!
Hadd igazoljam eme állításomat - mielőtt a címadás rejtelmeiben még jobban elmélyednénk – egy saját tapasztalattal.
Történt egyszer, hogy egy napilapban történő megjelenésre írtam egy PR-cikknek nevezett szöveget. Több okból is igen hosszú címet adtam a „dolgozatnak”.
David Ogilvy az Ogilvy a reklámról c. könyvében azt állítja, hogy a jó cím 3 és 11 szó közé esik. A méréseken alapuló marketing stratégiák atyja azt is lemérte, hogy a címsort ötször annyian olvassák el, mint a szöveget, ezért a cím rettentően fontos.
Egy másik klasszikus, aki a reklámszövegek terén rendelkezik verhetetlen tapasztalatokkal, vagyis Victor O. Schwab elemezte Amerika legsikeresebb 100 reklámcikkének címét, és arra jutott, hogy döntő többségük hosszú címmel rendelkezik.
A címadás fontosságáról ő is ódákat zeng, mint írja, a cím tulajdonképpen kiválasztja az olvasóit.
Tehát meggyőződésem volt, hogy az általam írt és a laphoz küldött reklámszövegem címe nagyon is jó a maga 11 szavával, magára vonja a figyelmet és így olvasásra „kényszeríti” az újság olvasóit.
Ám csöngött a telefon, hívtak attól a bizonyos laptól.
A tördelőszerkesztő teljesen kiakadva közölte, hogy most azonnal rövidítsem le a címet, ez az irdatlan hosszúság agyonvágja a többi írást, amelyeknek rendes hosszúságú címe van, mert rendes újságírók írták!
Ezen egy igen jóízűt veszekedtünk.
Elmondtam, hogy tisztelet a rendes újságíróknak, akik ezek szerint aznap blikkfangos, szellemes rövid címekkel ostromolják az olvasóikat, s lehet, magam is ezt tenném, ha cikket írnék. De ez PR-cikk, amelyért fizet a megrendelő, tehát nincs az az Isten, amiért én azt lerövidíteném.
A szakmai érvek nem segítettek, de ez a pénzes érv célba juttatta az írásomat.
Online címadás és a teszt
Online - különösen a blogger esetében - igen fontos szempont a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás szempontja. A cím, amit a számítástechnika nyelvén a title szó testesít meg, 60 karakterre korlátozott. Ebből az következik, hogy itt mégsem vethetjük el a sulykot, pláne, ha a title két részből tevődik össze: a címből és a blog nevéből. Márpedig ez igen gyakori megoldás.
És akkor most elemezzük is, hogy a reblog blogírói vajon hogyan is oldják fel a dilemmát: hosszú vagy rövid címekkel igyekszenek megszerezni olvasóikat.
Nézzük a reblog oldal első tíz bejegyzésének címét (a névelőket nem véve figyelembe). A cím utáni szám a felhasznált szavak száma:
- Álom-faház a Pireneusokban - 3
- AZ EGYHÁZ MIATT VÉREZNEK A FOGAMZÁSGÁTLÓT SZEDŐ NŐK – 6
- TÉLI TÁPLÁLÓ HAJKÚRÁK A FEJBŐR ÉS HAJ REGENERÁLÁSÁRA – 7
- Mivel kéri a vizes cukrot? Citormmal megfelel? - 6
- Várandósan repülni: biztonságos vagy nem biztonságos? - 6
- Olvass, akár egy híresség! - 4
- NEM FÜRDETIK AZ ÚJSZÜLÖTTEKET VESZPRÉMBEN – 4
- Én mint újságíró? - 3
- Repül a… repül az anyateeeej! - 3
- Színes templomok – 2
Az első tíz találat tanúsága szerint a bloggerek a 4-5 szavas átlagban alkotják meg címeiket.
Ha a teljes oldalt végigböngésszük, hasonló eredményre juthatunk.
A két szélső példa:
- Túlterhelés - 1
- Valóvilág: Végig nézte a tévében, ahogy dugják a barátnőjét, majd szerelmet vallott neki – 11
De az utóbbi cím már átvezet minket egy másik témához, a stílus megragadásának kérdéséhez. De erről majd legközelebb.
***
Érdemes - már a jó címadás kedvéért is - megismerkedni a SEO alapjaival:
- Szövegírás
- Tippek keresőoptimalizáláshoz
- Szélsőségek a keresőoptimalizálásban
- A keresőoptimalizálás, a SEO alapjai
- Keresőoptimalizálás Pécs