Verseny a pártok között

A verseny a politikai mezőben általában nem csak a politikai ellenfelek, hanem potenciális, sőt valóságos szövetségesek között is dúl.
Ma Magyarországon például a baloldalon láthatunk kifejezetten határozott versenyt az MSZP és a DK között: melyikük is voltaképpen a baloldal vezető ereje. A tét: ki lehet a FIDESZ kihívója.
Ha a pillanatnyi erőviszonyokat vesszük figyelembe, akkor a közvélemény-kutatások eredményeire hagyatkozhatunk. Ezek szerint - a TÁRKI 2016 januári felmérése szerint - a teljes lakosság körében az MSZP-nek 7%-os, a DK-nak 3%-os támogatottsága van. A Nézőpont Intézetnél 11:5 az állás.
Tehát azt mondhatjuk, hogy a közvélemény-kutatások szerint az MSZP-nek kétszer akkora a támogatottsága, mint a DK-nak.

 

Azonban tudjuk, hogy a politikai sakktáblán sűrűn lépnek a felek, ráadásul nem csak egymás után, hanem itt akár egyszerre is tologathatják a bábukat a "játékosok" - egyszerűbben szólva: nagyon dinamikus, sőt sokszereplős a játéktér.

Így nem árt, ha kiegészítő eszközökkel is élünk, ha az apróbb elmozdulások tendenciáit is figyelembe vesszük, s nem csak közvélemény-kutatásokra hagyatkozunk. (Emlékezzünk csak a "rejtőzködő baloldali szavazók" okozta óriási meglepetésre 2002-ből.)

Keresési trendek az interneten

Vessünk tehát egy pillantást a Google Trends nevű, SEO-ban (keresőoptimalizálásban) használt eszköz segítségével a két pártra. Pontosabban arra: egymáshoz viszonyítva milyen arányban kerestek rá az emberek az interneten (Magyarországon) az elmúlt egy esztendőben az MSZP-re illetve a DK-ra.
 

online marketing SEO keresőoptimalizálás pártok DK MSZP közélet politika
Kék = MSZP; Piros = DK

Az arányok azt mutatják, hogy a Demokratikus Koalícióra történő keresések aránya tartósan magasabb.
Azt is látjuk, hogy a keresések mindkét párt esetében tartósak, lényegében se zuhanás, se emelkedés nem történik.

Ez lehetne másképpen is, ha ránézünk például a Jobbik azonos időszakban kimutatható internetes kereséseire, láthatjuk a lassú érdeklődés csökkenés tendenciáját:

online marketing SEO keresőoptimalizálás pártok DK MSZP közélet politika
A Jobbik egy éve a keresésekben

A pártok és a linkeskedés

A pártok iránti elköteleződésben iránymutató lehet a párthonlapra mutató linkek száma is. Az MSZP és a DK esetében ez jelenleg aligha alkalmazható, mivel az MSZP honlapjának életkora messze meghaladja a DK-jét, így legfeljebb egy későbbi következtetés levonására említem a MOZ.com-ról származó adatokat:
Total links
MSZP - 5256
DK      - 586

Érdekességként említem, hogy hajszálra 10 évvel ezelőtt, amikor az első online marketing szemléletű vizsgálódás hagyta el a klaviatúrámat, ilyen volt a párthonlapokra mutató linkek száma:

A link:http://www.pártnév.hu formula segítségével lekérdeztük a “legkeresettebb” keresőn (http://www.google.co.hu), hány link mutat a vizsgált pártok honlapjára.
A kereső által adott válaszok itt találhatók:

összesen: kb. 793 a(z) “http://www.mszp.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 677 a(z) “http://www.szdsz.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 772 a(z) “http://www.fidesz.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 1 100 a(z) “http://www.mdf.hu” webcímre hivatkozó találat

A linkek jelentősége — egyebek mellett — abban áll, hogyha több oldalról mutat link valamely portálra, azt elvileg több helyről, azaz nagyobb valószínűséggel lehet a neten megtalálni.
Ám az sem mindegy, hogy a linket adó webhely milyen látogatottságú. Mivel az MDF a mezőnyben kiugróan magas link-számmal rendelkezik, de a PageRank értéke csupán 5/10-es, joggal feltételezhetjük, hogy a nagyszámú link mögött alacsony látogatottságú honlapok állnak.

Mindenesetre ez a szám mutathat valamilyen elszántságot a pártot pártolók részéről, magyarán szívesen adnak linket pártjuk honlapjára, ezzel is segítve — az MDF esetében — a parlamentbe jutást!
Forrás: Párthonlapok elemzése

Természetesen a vizsgálódásnak még számos eszköze áll rendelkezésünkre, de önmagában az online marketing eszközök bevetése még nem ad választ a pártok versenye során felszínre kerülő kérdésekre - de az egyéb kutatási eredmények finomítására alkalmasak.
Így a címben feltett kérdésre a pontos választ ugyan nem tudom, de annyit állíthatok: ez a mérkőzés még nincs teljesen lefutva!

****

A témába vág:

Trendek rendje: a Google Trends