Irány a piac
Amikor piacra lép egy vállalkozó vagy vállalkozás, számos dologgal kell megküzdenie, melyek között a piaci szegmentálás, a termék pozicionálás marketing feladatai is helyet foglalnak. Magyarán a vállalkozás kijelöli a maga és termékei helyét a piacon (ár, minőség, mennyiség) és földrajzi értelemben is ezt teszi.
Telik-múlik az idő és akár a konkurenciaharc élesedése (gondoljunk csak a Vatera bírkózására a korántsem apró apróhirdetési piacért), akár a recesszió, akár a pezsdülés meglovagolása a kiindulópont, de előtérbe kerül a piac bővítése által a bevételek növelésének (vagy a talpon maradásnak) az igénye.
Piacbővítés lehetőségei
Aki piacbővítésre gondol, az
- új termékek csatasorba állításával (crossoverek az autópiacon)
- piacvásárlással (például MOL kút lesz Magyarországon az AGIP kutakból)
- marketing háborúval, a konkurencia területeinek elfoglalásával (a már idézett Vatera apró-háború)
- földrajzi terjeszkedéssel (például OTP leányvállalatok a környező országokban)
próbálkozhat.
Példa: nem ülnek a ... kanapéjukon
A bútor piacon eddig az outlet bútorok - különösen a kanapék - szegmensében található Bokros Bútor Áruház a német importból származó minőségi ülőgarnitúrák frontján alacsony áraival tűnt ki.
Ám az őszi idényt exkluzív bőr bútorok kínálatának többletével kezdik el.
Az üzletvezető így indokolja a lépést:
"Az eddig megszokott bútor típusok mellett idén ősztől kibővült bőrbútor kínálattal jelentkezünk. Az olcsótól a luxusig, a klasszikustól a design bútorig, idén ősztől minden kategóriában megnövelt raktárkészlettel térünk vissza a nyári szünetről. Az exkluzív bőr kanapék mellett továbbra is helyet kapnak kisebb, kompakt kanapék, de arra a vásárlói szegmensre is gondolunk, akik a különleges megjelenésű, egyedi, megismételhetetlen darabokat keresik. Erre az igényre hoztuk létre a Tube Bútor Design termékeket.
A bőr időtálló eleganciát és hosszantartó kényelmet csempész minden enteriőrbe. Kellemes melegséget sugároz és otthonossá teszi a nappalikat. Bár a bőrbútor szó hallatán mindenkinek a magas ár ugrik be elsőre, ennek nem feltétlen kell így lennie. Arra törekszünk, hogy mindenki számára elérhető áron kínáljunk magas minőségű, kényelmes és csodaszép kanapékat, ülőbútorokat."
Lám, nagyszerű példát találtunk arra, miként lehet a piacot bővíteni.
Insight a piacbővítésben
Olvashatjuk az üzletvezető soraiban, azokra is gondolnak, akik "megismételhetetlen" egyedi darabokra vágynak.
Ez a gondolat abból a felismerésből fakad, hogy szeretünk dicsekedni olyasmivel, ami csak nekünk van, csak a miénk, hiszen ez azt bizonyítja, hogy ügyesek, talpraesettek vagyunk, hiszen ezt a különlegességet is meg tudtuk szerezni.
Az insight-ról bővebben:
> Insight
Bútorokról bő ismeretanyag:
Bútor, kanapé