A szolgáltatás különleges áruféleség. Amikor igénybe vesszük, még csak feltételezzük, hogy az lesz a végeredmény, amit ígért nekünk a szolgáltató, amit ez alapján joggal remélhetünk. Lehet ez hotel szolgáltatás, csőtörés bemérés, villanyszerelés, utaztatás, javítás bármi egyéb.
Éppen ezért a szolgáltatás igénybe vétele előtt érdemes tájékozódnunk, letesztelnünk a szóba jöhető választékot.
Egyszerű dolgunk van, ha rokon, ismerős ajánl mondjuk fodrászt, fogorvost, szállást, vízvezeték szerelőt … és sorolhatnánk a végtelenségig.
Ha nincs ilyen szerencsénk, akkor magunk igyekszünk információhoz jutni. Ehhez elméleti hátteret innen kaphatunk - a szolgáltatások marketing lelke: Szolgáltatásmarketing
Tájékozódás az interneten
A legkézenfekvőbb lehetőség az internetes tájékozódás.
Azt azonnal láthatjuk, hogy a weben történő megjelenést a szolgáltató mennyire veszi komolyan. Eleve a keresőtáblán elfoglalt hely is egy értékes ajánlólevéllel ér fel. Hiszen itt verseny zajlik, s az organikus helyezés utal a potenciális szolgáltató versenyképességére.
Az online hirdetés az értünk hadakozó cég, vállalat, szervezet, mester tőkeerejéről vallhat.
Gondos online marketing munka révén egy-egy vállalkozás a helyi találatokban lehet igen erős, mivel például a Google Cégem szolgáltatását is igénybe veszi. Újabban ez a szolgáltatás a Vállalkozásprofil nevet kapta a Google-tól.
Egyes szolgáltatók csillagokkal mutatják meg, hányan, milyen osztályzat átlaggal jutalmazták eddig a működését. Ez kitűnő összehasonlítási alap.
A közösségi média vall a szereplőkről
A szolgáltatást igénybe venni akaró ásza a webes vélemények elolvasása.
lyen lehetőséget a szolgáltató facebook hírfolyama, illetve a honlapja, blogja nyújt, hiszen az adott webegység hozzászólói hagynak számunkra véleményt a tapasztalataikról. Érdemes ezeket a digitális lábnyomokat követnünk.
Mutatok egy példát.
Egy műszeres csőtörés vizsgálattal foglalkozó vállalkozás honlap oldalán az egyik hozzászóló így ír:
„Telefonon kértem segítséget Dancs Gyulától meglehetősen komplex problémában. Nagyon részletes tájékoztatást adott a szóba jöhető megoldásokra vonatkozóan. Határtalan türelemmel válaszolt az újabb és újabb kérdéseimre. Miután leraktam a telefont, megnéztem a beszélgetésünk hosszát. 42 perc volt. 42 percet áldozott egy olyan beszélgetésre, amiből egyáltalán nem biztos, hogy bevétele fog generálódni. Azt hiszem, hogy ez mindennél többet elárul arról, hogyan áll az ügyfelekhez.”
Forrás: Fűtési csőszivárgások, csőtörések
S bár szokatlan megoldás, de mielőtt kiveszünk egy hotel szobát, kérjük el a vendégkönyvet és kukkantsunk bele.
Ha abban is találunk vidám köszöntéseket, sőt az elégedettség jeleként egy gyémánt rajzát is, akkor könnyen lehet – jó helyen járunk!
Ám ha csupa panasz kiáltja ránk, nem járunk jó helyen - akkor legjobban tesszük, ha máshol keresgéljük a számunkra megfelelő szolgáltatót és szolgáltatást.
***
Ha már a pécsi szállodák szóba jöttek: Pécsi hotel ajánló