termék tervezett elévülés keresőoptimalizálás content SEO ülőgarnitúra halalsprint

Termékek útja a halálukig

Amikor egy termékről beszélünk, akkor a történészeknek, a politológusoknak, a marketingeseknek egyaránt eszébe juthat "a termék életciklusa" fogalom. Mivel a termékek - legyenek azok akár ideológiaiak, akár politikai termékek, akár fizikai értelemben vett gyártmányok, bizonyos szempontból hajszálra úgy viselkednek, mint az élőlények.
Vagyis megszületnek, élnek és virulnak (esetleg átalakulnak, ahogyan bábból pillangó születik), majd meghalnak, elpusztulnak.

 

A termékek életciklusát az alábbiak szerint szokás 5 fázisra bontani:

  1. bevezetés
  2. növekedés
  3. érés
  4. telítődés
  5. hanyatlás

A termékhalál a piacon élő és figyelmesen szemlélődő ember számára kétarcúságot mutat. Létezik a - mondjuk úgy - spontán, természetes halál és tervezett kimúlás is.
Természetes halált halt mondjuk a rokka, az ipari forradalom lökte sírgödörbe. A harcterekről a lándzsa és a nyíl is kipusztult, a rakéták korában már nem használatosak.

A termékhalálra épült üzleti modell: outlet

A kifutó, ám legyártott hibátlan termékcsaládhoz tartozó árucikk nem veszhet kárba!
Ezeket a termékeket - vegyük példának a bútoripart - outlet áruházak hálózatában értékesítik.
Ilyen üzlet például Budapesten az ülőgarnitúra forgalmazó ABútor Outlet Áruház.

Tervezett elévülés

A tervezett elévülés marketing fogalma a tervezett termékhalál meseszép, eufemisztikus megjelölése.
Én, személy szerint a képen látható termék halálát sorolom például ide. (Megtört pénztárcával tudatom, elveszítése fájt nagyon, mert sokban volt nekem.)

termék tervezett elévülés keresőoptimalizálás content SEO ülőgarnitúra halalsprint
Abbahagyták az akku gyártását - elpusztult a termék


Tudatos termékpusztítás tanúja voltam, hiszen ez a headset akár harminc évig is elélhetett volna a gondos kezeim közt, de a tölthetetlen akkumulátor gyártásának beszüntetésével gyors halálra ítélték.
Általában az összetett termékek egy-egy alkatrészének tervezett halálával komplett termékek újravásárlására kényszerítenek minket a lelkiismeretlen gyártók.

Termékátalakulás

Bábból pillangó születik. Ugyanarról a dologról (élőlényről van szó) ámde egészen más minőségről.
Erre is hozhatok példát: offshore!
Hajdanán az ügyes, takarékos adózás szinonímája volt - mára viszont az adókerülő spekuláns jelentéstartalmát ölti magára. (Nyelvész erre azt mondaná: megváltozott a jelentéstartalom.)

A keresőoptimalizálás terén is minőségi változások tanúi lehetünk. (Példánkban most a Google SEO, mint termék szerepel, nem tagadva a kettős természetét, vagyis azt, hogy eljárásmód is egyben.)
Ma már büntetést, hátrasorolást (halált) hoz magával, ha valaki láthatatlan, fehér alapon fehér betükkel írt szöveggel próbálkozna. És számos más módszer sem működik, a content SEO, vagy a responsivitás lenullázta a régi módszereket.

Halálsoron

Haldokló termékek sokaságát látjuk. Telefonfülkék fuldokolnak a mobilos járókelőkkel együtt a nagyvárosok utcáin. Egyre kevesebb a hagyományos levél és távirat, miközben e-mail felhők rajzanak fölöttünk. Lassan a szívómotorok és a sofőrök is eltűnnek az utakról, helyettük elektromos, önvezető autók száguldanak majd. És sorolhatnám.

Long life

Persze a termékek esetében is megjelent az életelixir. A leleményes gyártók hosszú életet kínálnak a termékükhöz, például a bútoriparban láthatjuk, hogy a bőr ülőgarnitúrák bőre már Long life minősítéssel kápráztat el minket.

Kedves Olvasó!
Klaviatúrádnak, számítógépednek, monitorodnak - amíg a gerilla.reblog.hu-t olvasod, hosszú életet kívánok! Miképpen tenmagadnak is :-)