Amit egy jobb agyféltekés rajztanfolyam ad… és amit nem
Közel 10 éve tartunk jobb agyféltekés rajztanfolyamokat, kurzusainkon több, mint 1000 hallgató vett részt.
A jelentkezők között voltak tanulók - általános iskolások, gimnazisták, főiskolások -, hosszú évek óta nyugdíjban lévők, és szinte valamennyi szakma képviselője kipróbálta a módszert: jártak nálunk informatikusok, könyvelők, műkörmösök, élsportolók, pszichológusok, grafikusok, színészek, kőfaragók, eladók, tanárok, ügynökök, orvosok, jogászok, nagyvállalkozók és sorolhatnám tovább.
Ahány ember, annyi féle motivációval, elvárással találkoztunk az évek során.
- - A rajzkészség látványos és gyors fejlesztése az alapelvárás a tanfolyammal szemben, de sokan azért jöttek,
- - hogy szárnyra kapjon a kreativitásuk, fantáziájuk;
- - megtanuljanak másképp gondolkodni, látni;
- - jobban ki tudják használni mentális képességeiket;
- - növekedjen az önbizalmuk, blokkok, gátlások alól szabaduljanak fel.
Volt olyan hallgatónk is, aki pénzre váltható tudást, kenyérkeresetet biztosító szakmát várt a képzéstől.
Esetenként előfordult az is, hogy valaki csupán azért jött el jobb agyféltekés rajztanfolyamra, mert az rajta volt a bakancslistáján, szerette volna kipróbálni a technikát, de nem volt különösebb igénye, maximum csak annyi, hogy jól érezze magát a négy napos hosszú hétvége során.
A dr. Betty Edwards által kidolgozott módszer, ami a modern agykutatás legújabb eredményeit felhasználva született meg, nem csodaszer, annak ellenére, hogy a résztvevők sokszor csodaként emlegetik azt a folyamatot, amelyen a tanfolyam során mennek végig. Ám a számos pozitív hatás mellett a metódusnak vannak korlátai is. Az alábbiakban számba vesszük, mit ad egy jobb agyféltekés rajztanfolyam, és azt is eláruljuk, hogy mit nem.
A rajzkészség fejlődése:
Legszembetűnőbb változás a rajzok minőségében mutatkozik meg. Az előtte-utána alkotások szinte köszönő viszonyban sincsenek egymással, olykor a készítőik sem hiszik el, hogy a rajzokat saját maguk csinálták. Az elnagyolt, karikatúraszerű rajzokból szépen kidolgozott, élethű grafikák lesznek.
Helyére kerülnek az arányosságok, megjelennek a részletek, feltűnnek a tónusok, az árnyékok, a csúcsfények. A négy nap alatt megtanulják a résztvevők, hogyan kapcsolják ki a gyermekkorban kialakult mentális képi szimbólumrendszert, ami a legnagyobb akadálya a realisztikus ábrázolásmódnak. Amíg aktív ez a jelképtár, addig nem azt rajzoljuk, amit előttünk van - legyen az egy fotó, vagy a környezetünk egy részlete -, hanem azt, amit az adott dologról gondolunk. Néhány embernél ez a folyamat spontán is végbemegy: ezeket a személyeket tartjuk született tehetségnek.
Technikai tudás:
A kurzuson alapszinten tanulják meg a résztvevők a különböző ceruzákkal és radírokkal való bánásmódot, a tónusozás, árnyékolás fortélyait, a perspektivikus ábrázolásmód szabályszerűségeit. A szóbeli tájékoztató átadása, és a hozzá tartozó gyakorlati feladatsor elkészítése mindössze pár órát vesz igénybe. A jobb agyféltekés rajztanfolyamon furcsamód nem rajzolni, hanem sokkal inkább látni tanulnak meg a hallgatók, a hangsúly ennek a készségnek a kifejlesztésén van. Ebből kifolyólag a módszer nem hagyományos, iskolai-művészeti képzés. Ha valaki alapos technikai jártasságra, a rajzeszközök széles palettájával való profi bánásmód elsajátítására, széleskörű, mély elméleti tudásra vágyik, annak érdemes a jobbagyféltekés rajztanfolyam mellett valamilyen emelt szintű, intézményi képzésre jelentkeznie.
Szakmai oktatás:
A fentiekből adódóan nem beszélhetünk a hagyományos értelemben vett szakmai képzésről a jobb agyféltekés rajztanfolyam esetében. A kurzus utolsó napján kézhez kapott emléklap, vagy oklevél csupán a tanfolyam elvégzését igazolja, de nem jogosít fel oktatásra, különböző munkakörök betöltésére. A megszerzett tudást azonban át lehet váltani készpénzre: kitartó gyakorlással meglepően magas szintre lehet emelni a rajzkészséget, mely segítségével - na meg némi szerencsével - bérrajzolóként rendszeres bevételre lehet szert tenni. Erre számos példánk van, jó néhány korábbi tanítványunk rajzolással egészíti ki a jövedelmét. A 4 nap során megszerzett ismeretek megszilárdítják és kiegészítik a rajzolásról tanultakat, amivel egy művészeti felvételi sikerének esélyét jelentősen megnövelhetjük. Több hallgatónk sikeres kiállítással is büszkélkedhet.
A kreativitás kibontakozása:
Az emberi agy két féltekéje különböző funkciókat lát el. A bal agyfélteke irányítja a test jobb oldalát; elemzésen alapuló logikus, racionális döntéseket hoz; érzékeli az idő múlását; minősít, jellemez, esetenként kritizál; felel a verbális kommunikációért, matematikai műveleteket hajt végre. Jobb agyfélteke vezéreli a test bal felét; holisztikus szemléletű; gyermeki, játékos, fantáziadús; időtlen; el- és befogadó; a non-verbális kommunikációt értelmezi; muzikális, felismeri a dallamokat, ritmusokat; művészi készségek tárhelye.
A képzésen olyan feladatokat kapnak a hallgatók, amelyeket a bal agyfélteke nem tud értelmezni, így azok megoldását átengedi a kreatív jobb féltekének. Eleinte nem könnyű a domináns bal agyféltekét elcsendesíteni, de idővel egyre gyorsabban át tudnak váltani a tanulók jobb agyféltekés üzemmódra.
Munkánk hatékonysága:
Amikor az agy mindkét féltekéjét használatba vesszük, jelentős kreatív erőforrásokat szabadítunk fel, melynek előnyeit nemcsak a rajzolásban, hanem az élet egyéb területein is kamatoztatni tudunk. Tűnődjünk is el egy pillanatra: munkánk hatékonysága megnövekszik, teljesítményünk is nő és olyan megközelítésekre leszünk képesek, melyekre kollégáink, versenytársaink esetleg nem is gondolnak!
Ez azonban folyamatos, és tudatos figyelmet kíván. A tanfolyam után, a napi rutin hatására könnyen visszatérhet az elme a megszokott, régi kerékvágásba. Rendszeres rajzolással, egyéb alkotó munkával - még ha nem is törekszünk ezekben művészi minőségre - szinten tartható, sőt, fejleszthető a kreatív készségünk.
Látásmód változás:
A jobb agyféltekés rajztanfolyamon a legnagyobb hangsúly a másképpp látás elsajátításán van. A résztvevők megismerkednek egy speciális érzékelő állapottal, megtanulják, mit és hogyan figyeljenek meg ahhoz, hogy bármit élethűen le tudjanak rajzolni egy fotóról, vagy a környezetükből.
A látásmód változása nemcsak a képi ábrázolás színvonalában érhető tetten, hanem a való életben is. Sok tanítvány arról számol be a kurzus után, hogy elkezdenek másképp látni, könnyebben észreveszik a lényeges dolgokat, figyelmüket kevésbé homályosítják el az érzelmi hangulatváltozások, a berögzült szokások, hiedelmek. Mindez gyökeres változást idézhet elő a hallgatók életvitelében, munkájában, ezért a „rajzold újra az életed” reklám szlogen, amellyel jobb agyféltekés rajztanfolyamokat hirdetnek, nem alap nélküli.
Kikapcsolódás, relaxáció:
A jobb agyféltekével végzett alkotó munka során fellépő tudatállapot változás sok mindenben hasonlít a meditáció, a mindfulness (tudatos jelenlét, éberség), vagy a flow élmény hatására bekövetkező mentális váltásra. Ezekben az állapotokban a figyelem egyetlen pontban koncentrálódik. A lényegtelen, zavaró ingerek - pl. a környezet zaja - kioltódnak, a hétköznapi problémák miatti szorongás, aggódás átmenetileg felfüggesztődik, egy időre megszűnnek a kételyek, a félelmek. A tudatban nem marad hely az elkalandozó, többnyire a múltban, és a jövőben járó frusztráló gondolatoknak. A test és a lélek ilyenkor megpihen. Az izomzat ellazul, a vérből kiürülnek a stresszhormonok, mélyül a légzés, a vérnyomás és a pulzusszám a normális érték felé közelít. A rendszeres rajzolás tehát nemcsak a művészi készséget fejleszti, hanem pozitív, egészséges élettani hatással is bír.
Ha a fentiekkel tisztában van a tanfolyamra jelentkező hallgató, akkor nem érheti csalódás, a négy napos képzés nagyszerű kaland, felejthetetlen, életre szóló élmény lesz a számára!
Vendég bejegyzés.
Írta Szepes Liliána jobb agyféltekés rajz oktató
További információk: jobb agyféltekés rajztanfolyamok