Gazdaság és online marketing
Ha a gazdaságról esik szó egy társaságban, akkor a legtöbb embernek először egy gyár képe ugrik elő, s benne egy olajfoltos kezeslábasban, franciakulccsal bíbelődő szaki. A kép olykor finomodik és a televízióban látott elegáns autóösszeszerelő üzem látványa vetül a képzelet képernyőjére, s itt már egy tiszta, kék köpenyes “munkás arisztokrata” képe rajzolódik ki.
Aztán lesz, aki megjegyzi, ha éppen megered társalgás közben az eső: a mezőgazdaság már szomjazta ezeket a cseppeket.
De ezek a társaságok viszonylag ritkán jutnak el a bankokig, a tőzsde rejtelméig, de a fehérgalléros, a számítógép monitorját bűvölő marketingesig a lehető legritkább esetben érkeznek meg.
Pedig Manuel Castells nyomán tudjuk, hálózati társadalmakban élünk, úgynevezett (információs) áramlásterek hálózzák be a világot, s ahol ezt nem értik, nem alkalmazzák a gyakorlatban, azok az országok, vállalkozások és vállalkozók komoly lemaradást fognak elszenvedni.
Tehát a fentebb hivatkozott társaságban érdemes előhozakodnunk példákkal, melyek a régi képek, képzetek helyére az új valóság “három dimenziós” alakzatait helyezik.
Példa: egy ma is zajló marketing háború
Elmondhatjuk például, hogy a fogorvoslás terén számos magyar fogorvos vagy fogorvosi közösség jeleníti meg szolgáltatását az interneten külföldi betegek számára. A célországok elsősorban Németország, Ausztria és Anglia. Az ottani fogbeteg számára utazással, szállással megspékelve is sokkal olcsóbb a magyarországi, a hazaival megegyező minőségű ellátás.
Eddig simának és szépnek tűnik a történet, ám az internet tanúsága szerint a lengyelek, a románok és a többi perifériás ország gyógyászai is ezt teszik – így valóságos marketing háború dúl közöttük. Tehát nem elegendő fegyver az alacsony ár, mert mások is alacsony árral csábítják a nyugati polgárt.
Online marketing, keresőoptimalizáló szakemberek
Ezt, és az ehhez hasonló háborúkat igazából az online marketing egy különös ágában található szakemberek, a keresőmarketingesek, a keresőoptimalizálók vívják.
Ugyanis az ellátást kereső külföldi polgár a keresőben előrébb álló honlapokból fog szolgáltatót választani. Így amelyik orvos, - de általánosítsunk, amelyik cég, vállalkozó bármely szegmensben - honlapja a keresőtáblán (SERP) hátul, elérhetetlen távolságban kullog, annak számára nagyjából elveszett a remény az ügyfélszerzéshez.
Persze marad még fegyver, az AdWords hirdetés, de ehhez ugyanúgy online marketinges szakember (és vastag pénztárca) szükséges.
Az internet már másképpen csodafegyver
A web2.0 megjelenéséig viszonylag egyszerű volt az internet használatunk. Elsősorban úgynevezett one-to-one (egytől-egynek) vagy one-to-many (egytől-sokaknak) eszközökkel, platformokkal éltünk. (Ide tartozik például az e-mail; a honlap.)
Mára viszont az interakció vált a leglényegesebb momentummá, s annak magas és még magasabb fokára merészkedtünk föl, a many-to-many (sokaktól-sokaknak) felhőjéig.
Nézzük ezeket a megoldásokat egy táblázatban:
Aki honlapot üzemeltet, aki a cégét, a vállalkozását már a fenti ismérvek alapján akarja menedzselni, annak érdemes elkalandoznia az online marketing, a keresőoptimalizálás izgalmas világában.
***
Ajánlom még: