Szakértelem, hitelesség, megbízhatóság

keresőoptimalizálás SEO keresőmarketing

A Google szerint a tartalom a király, amely minden más tényezőt megelőz, amikor a keresőkirály sorrendbe állítja a keresőben (a SERP-ben – Search Engine Results Page) a honlapokat.
Ám színezhetjük is a fenti elvárást és a Google színezi is ekképpen: a sorrend meghatározásakor az EAT (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) vagyis magyarul a szakértelem, a hitelesség és a megbízhatóság az egy-egy honlappal, bloggal vagy bármilyen web-produktummal szemben támasztott követelmény.

 

A tartalomgyarapítók

Jónéhányan akadnak, akik a fentiekből arra következtetnek, hogy a rendszeres tartalomgyarapítás elegendő lesz a kereső élvonalába kerüléshez és elhanyagolják a kapcsolódásokat, a tőlük kiinduló hivatkozásokat és a rájuk mutató kapcsolódások, azaz a linkprofiljuk kiépítését és gyarapítását.
Az eme csoportba tartozók még azokat a véleményeket is figyelembe veszik, amelyek arra bátorítanak, hogy egy-egy honlap oldal vagy blog bejegyzés minél hosszabb legyen. A hivatkozási alap a serpIQ megállapítása, mely szerint a Google a legalább 2500 szavas bejegyzéseket honorálja, mert akik ilyen hosszúakat írnak, azok vannak előrébb.
Ám némiképp árnyalja a dolgot, hogy más kutatások szerint a felhasználók sokkal több oldalt keresnek fel a weben, mint néhány esztendővel ezelőtt, de kevesebb időt töltenek egy-egy oldalon. Vagyis előtérbe kerül a tömörség, a lényegtelen elemek elhagyása.

A linkelők

Mások a linkelésre esküsznek, a tartalmat másod-harmad vonalba sorolják és arra törekszenek, hogy bárhonnan, bárkitől, akár bármennyiért is linket szerezzenek. (Korábban még olyan jelenséggel is találkoztam, hogy egy lap.hu szerkesztőt megfenyegettek: ha nem ad linket, akkor ez meg az lesz vele!)
Ám jó tudnunk, hogy a megfelelő, valóban előnyt nyújtó linknek két tulajdonságot fel kell mutatnia: az egyik a relevancia, a másik pedig a „jó erőnlét”, vagyis az olvasottság, a szakmai elismertség (lásd fentebb: szakértelem, hitelesség, megbízhatóság.)
De a legfontosabb érv: megfelelő tartalmú, jól strukturált, felhasználóbarát honlap nélkül (v.ö. például az UX design-nal) a linkek nem sokat érnek.

A hirdetésre költők

 Az alábbiak megértéséhez pillantsunk be egy ábra erejéig a
A keresőoptimalizálás alapjai c. SEO oldalra.

keresőoptimalizálás SEO keresőmarketing

A tábla mozaikszavainak jelentése:
SMO (Social Media Optimization) = Közösségi média;  SEM (Search Engine Marketing) = Keresőmarketing; SEO (Search Engine Optimization) = Keresőoptimalizálás; SEA (Search Engine Advertising) = Keresőben történő hirdetés;

Megint mások jóval egyszerűbb megoldást választanak. Nem céljuk a keresőoptimalizálásban elmélyülni, kilátástalan harcokba bocsátkozni az erős, gyakran multinacionális konkurenciával. Inkább hirdetésre költenek és komoly anyagi ráfordítással a Google Ads (korábban AdWords névre hallgatott) segítségével operálnak.
Sőt, ma már nem csak a Googleban lehet hirdetni, ott az új trónkövetelő is, a Facebook.
Persze annak eldöntése, hogy egy adott cég, vállalkozás esetén a keresőmarketing melyik megoldása, a SEO vagy a hirdetés az eredményesebb, komoly számításokat igényel. (v.ö. a ROI fogalmával, vagyis a megtérülés, a hatékonyság számításával). Könnyen lehet, hogy egy komplex, több eszközt is megmozgató eljárás elégíti ki leginkább a kívánalmakat.

És akkor az e-mail felhőket eregetőkről még nem is beszéltünk. De nem is fogunk, mivel az ő dolgukat az utálatunk mellett a GDPR, az adatkezelés új rendje is korlátok közé szorítja.
És a linkek kedvéért százszámra blogot halmozóknak is előbb-utóbb "befellegzik", hiszen ne feledjük: a tartalom a király!

***

A keresőoptimalizálás témájához kapcsolódó blog bejegyzések: